Tytuł projektu: Zrównoważona  edukacja

Projekt skierowany jest do I i II klas LO

Projekt realizowany w ramach programu Erasmus+ Edukacja Szkolna w latach 2017-2019.

Kraje partnerskie: Niemcy (koordynator), Francja, Polska, Włochy, Rumunia, Portugalia.

Regulamin projektu ERASMUS+

Regulamin projektu Power

Oświadczenie o gotowości przyjęcia gościa

Formularz - zgody rodziców/prawnych opiekunów

Cele projektu: 

  • podnoszenie świadomości i wiedzy młodzieży w procesach zachodzących w świecie;
  • wspólne wypracowanie rozwiązań i postulatów dotyczących istotnych zagadnień lokalnych, wzrostu świadomości na temat polityki młodzieżowej oraz jej wpływu na jakość życia;
  • zrozumienie naszej roli w europejskiej i globalnej społeczności;
  • rozwijanie umiejętności licealistów w dziedzinie komputera i komunikacji w językach obcych.

***

KOSZALIN…

Na sam dźwięk  tych słów pojawia się uśmiech na twarzy niejednego uczestnika projektu.

Ostatni tydzień maja był wyjątkowy dla nas wszystkich, a to dzięki wizycie szkół partnerskich uczestniczących w programie Erasmus+. Czas przemija, a 7 dni, które spędziliśmy razem były naprawdę wyjątkowe.

W niedzielę 27 maja odebraliśmy delegacje: z Niemiec, Włoch, Rumunii, Francji i Portugalii. W trakcie naszego spotkania towarzyszył nam strach, ale także dziwny niepokój. Jak to będzie wyglądało, czy znajdziemy wspólny język i czy będzie towarzyszyła temu bariera językowa. Po kilkunastu minutach pierwsze lody zostały przełamane.

Kolejny tydzień mieliśmy bardzo szczegółowo zaplanowany. 

W poniedziałek o godzinie 9.00 spotkaliśmy się w szkole i zostaliśmy oficjalnie powitani przez Panią dyrektor Bożenę Sobkowiak. Następnie podzieliliśmy się na 2 grupy, które zwiedzały budynek naszej szkoły. Młodzież i nauczyciele uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych swoich kolegów. Zwieńczeniem całego dnia był wyjazd do Aquaparku i relaks.

We wtorek pojechaliśmy do Swołowa. To właśnie tu mogliśmy dowiedzieć się czegoś więcej na temat życia w wiejskiej zagrodzie 100 lat temu (wspólny obrządek, wyczesywanie konia, uruchamianie maszyn rolniczych). Jak wiele przyjemności dała nam przejażdżka wozem po wsi oraz wspólne ognisko, gotowanie tradycyjnej zupy i smażenie racuszków na kuchni kaflowej.

Środa to prezentacje uczniów na temat „zdrowego stylu życia”, film- wywiad z miejscowym sportowcem, a także praca w grupach międzynarodowych i tworzenie makiety- terenu przyjaznego ekologicznie i sportowo. Później pyszny posiłek w Gospodzie Jamneńskiej, a na sam koniec dnia wyjazd na plażę do Mielna. Nie ma to jak dobra zabawa i ruch na świeżym powietrzu.

Czwarty dzień wizyty uczestników projektu rozpoczęliśmy od spływu kajakowego Sianów-Maszkowo. Nie było łatwo, ale daliśmy sobie radę . A potem już tylko jazda konna, taniec „Belgijka” oraz gry i zabawy na świeżym powietrzu. Bo przecież temat przewodni naszego spotkania to sport.

W piątek pojechaliśmy do Ogrodów Hortulus i oficjalnie zakończyliśmy nasze spotkanie uroczystym pożegnaniem gości w auli naszej szkoły. Na scenie wystąpił Teatr „Na bosaka” w składzie tegorocznego absolwenta oraz uczniów naszej szkoły. Autorem przepięknego przedstawienia

„Projekt Magiczny Koszalin” oraz osobą, dzięki której mogliśmy je oglądać  jest Pani Marzena Ercolani. Śpiew grupy wokalnej „Na obcasach” pod przewodnictwem Pani Marty Strzeleckiej wprowadził nas w sentymentalny nastrój. Wszystkim zaangażowanym uczniom i nauczycielom serdecznie dziękujemy.

Sobota… nadszedł ten okropny dzień… POŻEGNANIE. Każdy z nas był smutny. Niektórzy z nas nawet się popłakali.

Mimo, że spędziliśmy ze sobą tylko kilka dni, żal było się rozstawać. Zaprzyjaźniliśmy się z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi. Nikt z nas nie wyobrażał sobie ich wyjazdu i tego, że ich nie będzie. Niestety, po długim wzruszającym pożegnaniu odjechali, a my wróciliśmy do domu. W końcu trzeba było wszystko odespać.

Tak na marginesie… ;) wydaje mi się, że uczniowie nie spędzali wieczorów w domu.  Jestem prawie pewna, że pokazywali naszym zagranicznym gościom, na czym polega słynna polska gościnność. Chyba bardzo im się podobało. Wizyta dobiegła końca!!!!

Jednak nasze kontakty na pewno się nie skończą. W naszej pamięci na zawsze zapiszą się chwile spędzone ze wspaniałymi ludźmi, których dzięki programowi mogliśmy poznać.

Autor artykułu i całego zamieszania Wioletta Syczewska

 ***

W ramach programu Erasmus+ w dniach 8-14 kwietnia uczennice naszej szkoły Aleksandra Sierla i Aleksandra Ziembaczewska wraz z nauczycielkami A. Królikiewicz i M. Kret, brały udział w międzynarodowej wymianie młodzieży we Francji.

Uczestnicy projektu m.in obserwowali skutki zmian klimatycznych w Pirenejach, zwiedzali zabytki, miasteczko kosmiczne w Tuluzie, prehistoryczną jaskinię Gargas, brali udział w warsztatach i doświadczeniach na obecność CO2, prezentowali swoje filmy dotyczące zmian klimatycznych. Uczniowie i nauczyciele z 6 krajów Portugalii, Niemiec, Francji, Włoch, Rumunii i Polski nawiązywali przyjaźnie, wymieniali poglądy, dyskutowali i bawili się wspólnie.

***

Spotkaniem w Schwulper (Niemcy) 22-25 października rozpoczęto realizację projektu „Zrównoważona edukacja”.

W mobilności uczestniczyli: dyrektor szkoły Pani Bożena Sobkowiak i koordynator projektu: Wioletta Syczewska oraz inni dyrektorzy i koordynatorzy projektu z 5 europejskich krajów partnerskich: Niemcy, Polska, Francja, Portugalia, Rumunia.

Przydział zadań i terminy realizacji w poszczególnych krajach:

Francja 08-14/04/2018

Temat: Zmiany klimatyczne i zasoby naturalne.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Skutki  zmian klimatycznych”.

Zadanie 2

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Wizyta w zakładzie pracy, w którym anomalia klimatyczne sprowokowały zmiany w kierowaniu firmą ”.

Zadanie 3

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą zaangażowaną  w działalność na rzecz środowiska lokalnego”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

„Wpływ zmian klimatycznych  na tworzenie się lodowców w Pirenejach”.

Polska 27/05-02/06/2018

Temat: Sport i środowisko naturalne.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów: „Zdrowy styl życia”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym sportowcem/ drużyną sportową”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Sporty uprawiane na obszarach chronionych: wyzwanie i niebezpieczeństwo”.

Zadanie 4 (do wykonania w trakcie mobilności)

Miniaturowy model (makieta) terenu przyjaznego ekologicznie oraz sportowo.

Włochy 24-29/09.2018

Temat: Życie i różnorodność gatunków.

Zadanie 1

Prezentacja multimedialna wraz z komentarzem uczniów:

„Roślina charakterystyczna dla Polski i regionu (zdjęcia i informacje)”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z miejscowym rolnikiem”.

Rumunia 14-20/10.2018

Temat: Demokracja w teorii i praktyce.

Zadanie 1

Pokaz slajdów: „Historia demokracji w kraju”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z lokalnym politykiem”.

Zadanie 3 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zredagowanie listu do parlamentu Europejskiego, z propozycją zmian w obecnym prawie”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

Przygotowanie kampanii i wyborów do partii politycznej.

Portugalia 25-30/03/2019

Temat: Równouprawnienie kobiet i mężczyzn.

Zadanie 1

Wystawa w gablocie:

„Chronologiczna linia czasu- ewolucja praw kobiet w XX-XXI wieku”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Kobieta liderem w miejscowej polityce”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Prawa mężczyzn do opieki nad dzieckiem”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Tropy w  poszukiwaniu prawdy”.

Niemcy 27/05-01/06/2019

Temat: Jeden świat.

Zadanie 1

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Nieprawidłowości w handlu detalicznym oraz wykorzystywanie dzieci w procesie produkcji”.

Zadanie 2

Film (napisy w języku angielskim):

„Wywiad z osobą z organizacji pozarządowej niosącej pomoc innym”.

Zadanie 3

Artykuł prasowy w języku polskim i angielskim:

„Współpraca z organizacją charytatywną”.

Zadanie 4 ( do wykonania w trakcie mobilności)

„Zorganizowanie akcji pomocy dzieciom w Ugandzie”.

***

Kraje uczestniczące w projekcie i daty mobilności (wyjazdów w ramach projektu) uczniów i nauczycieli:

Marzec 2018 (Francja) - Zmiany w klimacie. Odnawialne źródła energii. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2018 (Polska) - Sport i natura. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Wrzesień 2018 (Włochy) - Różnorodność. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Listopad 2018 (Rumunia) - Demokracja. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Marzec 2019 (Portugalia) - Wszyscy jesteśmy równi. (2 uczniów i 2 nauczycieli)

Maj 2019 Niemcy (Koordynator projektu) - Międzynarodowe spotkanie projektowe. Spotkanie kończące projekt. (4 uczniów i 2 nauczycieli)

 

Uczniowie uczestniczący w projekcie mają pokryte wszystkie koszty związane z mobilnością (wyjazdem): (ubezpieczenie, podróż, zakwaterowanie, wycieczki w ramach wyjazdu).

Uczniowie wyjeżdżający zakwaterowani są u rodzin goszczących.

Uczniowie, którzy zadeklarują swój wyjazd zobowiązani są do przyjęcia kolegi lub koleżanki w Polsce.

***

W dniach 15.01.2018 - 26.01. 2018 czwórka nauczycieli z naszej szkoły wzięła udział w szkoleniu językowym w Oxfordzie w Wielkiej Brytanii w ramach programu Erasmus+ Power.

W szkole The Lake School of English szkolił się pan Artur Stachowiak i Cezary Majchrowski, a w szkole Regent Oxford były panie Wioletta Syczewska i Natalia Matusik.

Nauczyciele od poniedziałku do piątku uczestniczyli w zajęciach językowych i metodycznych, a w weekendy zwiedzali Oxford i okolice, w tym miejsce narodzin Szekspira- Stradford-upon-Avon. Oxford to malownicza miejscowość pełna zabytków i muzeów, miejsce gdzie kręcono wiele scen Harrego Pottera oraz rodzinne miasto J.R.R. Tolkiena, C.S. Lewisa i Lewisa Carolla. Był to czas indywidualnego rozwoju dla naszych nauczycieli, ale również możliwość nawiązania międzynarodowych przyjaźni.